Czy dieta ma wpływ na zaburzenia erekcji?

Zaburzenia seksualne mają miejsce, gdy mężczyzna ma problem z osiągnięciem lub utrzymaniem erekcji.

Najczęściej problem z utrzymaniem lub osiągnięciem erekcji nie powinien być powodem do przerażenia, ale może mieć wpływ na jakość Twojego życia i prowadzić do:

  • Stresu w związku,
  • Lęku,
  • Kompleksów.

Badanie przeprowadzone w 2016 roku podaje, że przyczyny zaburzeń seksualnych mogą być fizyczne lub psychiczne.

Przyczyny fizyczne mogą dotyczyć:

  • Układu krwionośnego,
  • Gospodarki hormonalnej,
  • Układu nerwowego,

Warto dodać, że osoby z otyłością, cukrzycą, chorobami układu krążenia i innymi schorzeniami mogą mieć duże ryzyko wystąpienia zaburzeń seksualnych. Stres, lęk i depresja dodatkowo mogą się do tego przyczyniać.

W zależności od podłoża problemu, istnieją różne techniki leczenia problemów seksualnych. Po rozmowie z lekarzem, możesz mieć zalecone:

  • Leki, takie jak Cialis, Viagra, Levitra,
  • Terapię z użyciem testosteronu,
  • Operację polegającą na umieszczeniu implantu lub usunięciu blokady naczyń krwionośnych.

Pamiętaj, że zmiana diety i stylu życia również może pomóc, bez względu na to czy się leczysz, czy też nie.

Dieta i tryb życia mają znaczenie

Zmiany aktywności fizycznej, w Twojej diecie, piciu alkoholu i paleniu mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób prowadzących do zaburzeń erekcji, takich jak otyłość i choroby układu krążenia.

Dzięki takim zmianom będziesz mógł lepiej poradzić sobie ze stresem i polepszyć ogólny stan zdrowia. To może sprawić, że Twoja sprawność seksualna również ulegnie poprawie.

Zwyczaje dotyczące zdrowego stylu życia, które mogą wesprzeć w radzeniu sobie z zaburzeniami erekcji, obejmują:

  • Trzymanie się pożywnej i zbilansowanej diety
  • Regularnie uprawiany ruch,
  • Osiągnięcie poprawnej masy ciała,
  • Ograniczenie picia alkoholu i unikanie palenia wyrobów tytoniowych,
  • Dzielenie się z partnerem intymnymi chwilami, które nie wymagają seksu,

Różne badania sugerują związek między zaburzeniami erekcji a dietą. Badanie opublikowane w 2018 roku wykazało, że [1]:

  • Problemy z potencją rzadziej występują wśród osób stosujących dietę śródziemnomorską,
  • Utrata masy ciała eliminuje zaburzenia erekcji u osób z otyłością lub nadwagą,
  • Osoby przestrzegające zasad diety śródziemnomorskiej mogą mieć gorszą jakość spermy.

Dieta śródziemnomorska faworyzuje świeże, roślinne potrawy z rybami i małą ilością mięsa. Na takiej diecie unika się .

Spożywaj kakao

Według niektórych badań spożywanie pokarmów bogatych we flawonoidy może pomóc w zmniejszeniu ryzyka wystąpienia zaburzeń erekcji [2].

W 2018 roku do jednego z badań przystąpili mężczyźni w wieku 18-40 lat. Badanie wykazało, że mężczyźni, którzy spożywali 50 mg (lub więcej) flawonoidów dziennie, byli o 32% mniej skłonni do zgłaszania problemów z sprawnością seksualną [3].

Najwięcej flawonoidów znajdziesz w:

  • Kakao
  • Gorzka czekolada
  • Orzechy i ziarna
  • Owoce i warzywa
  • Wino

Flawonoidy dają mnóstwo korzyści – przede wszystkim poprawiają stężenie tlenku azotu we krwi, a także poprawiają przepływ krwi. Te 2 elementy mają ogromny wpływ na uzyskanie i utrzymanie erekcji.

Wybierz pistacje

Ten smaczny zielony orzech może stać się czymś więcej niż pyszną przekąską.

Mężczyźni, którzy cierpieli na zaburzenia erekcji od minimum roku, wzięli udział w kontrolowanym badaniu, które opublikowano w 2011 roku. 17 badanych mężczyzn każdego dnia przez 3 tygodnie spożywało 100g pistacji. Na koniec została zauważona ogólna poprawa dla [4]:

  • Osiągnięcia i utrzymania erekcji
  • Ciśnienia krwi
  • Poziomu cholesterolu

Pistacje zawierają białka roślinne, przeciwutleniacze, błonnik i zdrowe tłuszcze. Te składniki mogą mieć wpływ na produkcję tlenku azotu i zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Wybierz arbuza

Arbuz to dobre źródło likopenu, który daje wiele właściwości zdrowotnych.

Badanie przeprowadzone w 2012 roku podaje, że likopen może stać się jedną z opcji leczenia zaburzeń erekcji. Badanie jednak zostało przeprowadzone na szczurach z cukrzycą, dlatego wymagane są kolejne badania do potwierdzenia tej tezy.

Pozostałe źrodła likopenu to:

  • Grejpfrut
  • Pomidor
  • Czerwona papryka

Arbuz zawiera jeszcze cytrulinę, czyli związek, który poprawia przepływ krwi i poprawia rozuźnić naczynia krwionośne.

Według naukowców dodanie kombinacji resweratrolu i l-cytruliny do terapii PDE5i może pomóc tym, którzy są zdania, że standardowe leczenie nie działa satysfakcjonująco poprawnie [5].

Pij kawę

W 2015 roku sprawdzono czy istnieje związek między spożyciem kawy a zaburzeniami erekcji. W badaniu wzięło udział aż ponad 3700 mężczyzn. Wyniki zasugerowały, że zaburzenia erekcji występowały częściej u osób, które przyjmowały lub w ogóle [6].

Można więc uznać, że picie kawy działa asekurująco.

Niestety inne badanie z 2018 roku nie wykazało żadnego połączenia między spożyciem kawy a zaburzeniami seksualnymi [7].

Badanie to opierało się na danych spośród ponad 21 tysięcy mężczyzn w wieku od 40 do 75 lat i obejmowało zarówno kawę zwykłą, jak i bezkofeinową.

Alkohol, tytoń i leki

Nie do końca wiadomo czy alkohol wpływa na zaburzenia erekcji. Badanie z 2018 roku, w którym wzięło udział 84 męzczyzn uzależnionych od alkoholu, podaje, że 25% uczestników cierpiało na zaburzenia erekcji [8].

W międzyczasie przegląd opublikowany w tym samym roku obejmował dane dotyczące 154 295 mężczyzn.

Efekty mówią, że niewielkie spożycie alkoholu może zmniejszyć ryzyko wystąpienia zaburzeń erekcji, podczas gdy konsumowanie śladowych ilości alkoholu lub w ogóle, nie wydaje się mieć żadnego wpływu.

Badanie z 2010 roku z udziałem 816 osób wykazało, że ci, którzy pili 3 lub więcej drinków tygodniowo i palili papierosy, byli bardziej narażeni na zaburzenia seksualne niż ci, którzy pili rozsądniej.

Zaś osoby niepalące, które wypiły taką samą ilość, nie wydawały się mieć wyższego ryzyka.

Jedna z publikacji naukowych zauważa, że ponad 50% mężczyzn będzie miała jakiś poziom zaburzeń seksualnych po 40-stce, ale odsetek ten jest wyższy u mężczyzn palących [9].

Autorzy oświadczają, że dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, bo palenie może uszkodzić układ naczyniowy, co wpływa na ukrwienie penisa.

Możliwość pojawienia się zaburzeń erekcji mogą także powiększyć niektóre leki. Jednak nie każdy lek wykazuje takie oddziaływanie.

A co z suplementami ziołowymi?

Jak podaje National Center for Complementary and Integrative Health (NCCIH) nie ma wystarczających dowodów, aby wykazać, że jakakolwiek terapia uzupełniająca może mieć wpływ na zaburzenia erekcji [10].

Jeśli planujesz wypróbować alternatywną opcję, najpierw porozmawiaj ze swoim lekarzem, aby upewnić się, że terapia jest bezpieczna.

Poniższe suplementy mogą być pomocne:

  • Dehydroepiandrosteron (DHEA)
  • Propionylo-L-karnityna
  • Żen-szeń

Warto wiedzieć, że na rynku naturalnych suplementów można znaleźć również preparaty czasami określane „ziołową viagrą”.

NCCIH ostrzega, że te preparaty mogą:

  • Być zanieczyszczone
  • Zawierać niebezpiecznie wysokie dawki niektórych składników
  • Wchodzić w interakcje z innymi lekami

NCCIH zachęca również ludzi do unikania produktów, które:

  • Obiecują rezultaty w 30-40 minut
  • Sprzedawane są w pojedynczych dawkach
  • Są sprzedawane jako alternatywa dla zatwierdzonych leków

Etykiety na tych produktach często nie udostępniają wszystkich składników, które być może mogą być niebezpieczne.

Zawsze porozmawiaj ze swoim lekarzem przed spróbowaniem nowego suplementu, aby upewnić się, czy będzie on działać bezinwazyjnie.

Podsumowanie

Problemy z potencją dotykają wielu mężczyzn, a zwłaszcza w okresie starzenia. Przyczyny są różne, a lekarz może pomóc Ci upewnić się, dlaczego występują zaburzenia erekcji. Może to obejmować testy pod kątem podstawowych problemów zdrowotnych.

Mogą również pomóc w opracowaniu najlepszego planu leczenia.

Połączenie aktywności fizycznej ze zdrową, zbilansowaną dietą może pomóc Ci zachować dobry stan zdrowia i lepsze samopoczucie. Może to również przyczynić się do bardziej satysfakcjonującego życia seksualnego.

Autorem wpisu jest Wojciech Nadolny

Jestem psychoterapeutą i certyfikowanym seksuologiem klinicznym, a także założycielem portalu seksuologradzi.pl, który zrzesza doświadczonych seksuologów z ogromną wiedzą. Ukończyłem Uniwersytet Warszawski, ale moja edukacja na tym się nie skończyła. Dzięki ciężkiej pracy zdobyłem między innymi Certyfikat Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych oraz Certyfikat Seksuologa Klinicznego. Na mojej ścieżce pomogłem niezliczonej liczbie par w uporaniu się największymi problemami ze sfery seksualnej. Dzisiaj dzięki zdobytej wiedzy mogę współtworzyć ten serwis i dzielić się wiedzą całkowicie za darmo. Oprócz przekazywania fachowej wiedzy, moim celem jest propagowanie otwartego podejścia do problemów seksualnych, których nie warto kryć w sobie. Poza pracą jestem spełnionym mężem, ojcem, a także dziadkiem. Wolny czas spędzam z rodziną oraz w zaciszu własnego ogrodu.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *