L-arginina na potencję – skuteczność, dawkowanie i skutki uboczne

Viagra jest popularna – nie da się temu zaprzeczyć. W 1998 roku mała niebieska pigułka została zatwierdzona przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) do leczenia zaburzeń erekcji (ED). Do końca 2005 roku około 17 milionom mężczyzn w Stanach Zjednoczonych przepisano Viagrę.

Jednak niektórzy ludzie nie chcą rozpoczynać leczenia zaburzeń erekcji za pomocą leków na receptę. Jeśli szukasz innej alternatywy, możesz rozważyć zażycie l-argininy na zaburzenia erekcji.

L-arginina na potencję – Co to jest?

L-arginina to aminokwas, który służy jako budulec do wytwarzania białek w organizmie.

Wykazano, że obniża ciśnienie krwi poprzez zwiększenie poziomu tlenku azotu, substancji, która rozluźnia naczynia krwionośne (proces zwany rozszerzeniem naczyń). [1]

Stwierdzono również, że L-arginina jest tak samo skuteczna w leczeniu nadciśnienia, jak zmiany stylu życia, takie jak dieta i ćwiczenia. [2]

Polecamy: Viagra – Zamienniki. Seksuolog radzi co zamiast Viagry

Ze względu na wpływ tlenku azotu na przepływ krwi odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu i utrzymaniu erekcji.

Także wszystko, co zwiększa produkcję tlenku azotu – jak L-arginina – powinno mieć pozytywny wpływ na Twoją sprawność seksualną.

L-arginina na potencję – Czy to naprawdę działa?

W jednym badaniu klinicznym mężczyźni otrzymywali 500 mg L-argininy trzy razy dziennie przez 17 dni. Naukowcy odkryli, że L-arginina nie była bardziej skuteczna niż placebo w leczeniu zaburzeń erekcji. [3]

Możliwe, że brak korzyści mógł wynikać z tego, że dawka nie była wystarczająco wysoka, ponieważ późniejsze badania wykazały pewną skuteczność przy wyższych dawkach.

Analiza badająca 10 różnych badań wykazała, że L-arginina może pomóc w zaburzeniach erekcji. Naukowcy odkryli, że dawki od 1500 do 5000 mg zapewniały znaczną poprawę w łagodnym do umiarkowanego zaburzenia erekcji w porównaniu z placebo. Uczestnicy badania zgłaszali również wyższe wyniki satysfakcji seksualnej i funkcji erekcji. [4]

L-arginina na potencję – Możliwe skutki uboczne

To samo badanie co w poprzednim akapicie wykazało, że 8% osób przyjmujących L-argininę doświadczyło skutków ubocznych w porównaniu do 2% osób przyjmujących placebo.

W połączeniu z innymi naturalnymi suplementami, takimi jak johimbina, badani zgłaszali łagodne skutki uboczne, w tym bezsenność, ból głowy i swędzenie.

Polecamy: Jak zwiększyć ilość spermy? 13 sposobów na więcej nasienia

Zauważalne skutki uboczne zaczynają się pojawiać przy wyższych dawkach (między 15-30 g dziennie), chociaż niektórzy ludzie nadal odczuwają objawy przy niższych dawkach. Najczęstsze działania niepożądane L-argininy to nudności, skurcze brzucha i biegunka. [5]

L-arginina na potencję – Dawkowanie

Ogólnie uważa się, że L-arginina jest stosunkowo bezpiecznym suplementem z kilkoma czynnikami ryzyka.

Wcześniejsze badania wykazały, że dawki tak wysokie jak 15 g dziennie (to 15 000 mg – około 10 razy więcej niż oszacowano we wspomnianej wcześniej metaanalizie) są dobrze tolerowane.

Chociaż 15 g L-argininy dziennie wydaje się bezpieczne, najlepiej zacząć powoli, aby zobaczyć, jak reagujesz na ten suplement.

L-arginina czy L-cytrulina na potencję?

L-cytrulina to aminokwas, który organizm przekształca w L-argininę. Ponieważ oba są połączone, przeprowadzono pewne badania nad wykorzystaniem go w zaburzeniach erekcji.

Łatwo pomyśleć, że suplementacja L-argininą byłaby bardziej efektywna, ponieważ oszczędza Twojemu organizmowi czas i wysiłek związany z przekształceniem jej z L-cytruliny. Jednak nasze ciała radzą sobie z każdym z tych suplementów zupełnie inaczej.

Suplementy L-argininy przechodzą proces zwany metabolizmem pierwszego przejścia (FPM), co oznacza, że ​​przewód pokarmowy i wątroba muszą je rozłożyć, zanim organizm będzie mógł je wykorzystać. [6]

Polecamy: Czy l-cytrulina działa na potencję?

A metabolizm pierwszego przejścia nie jest skutecznym procesem: tylko 38% L-argininy, którą otrzymujemy z naszej diety, jest wchłaniane. Z drugiej strony L-cytrulina nie przechodzi przez ten proces, potencjalnie pozwalając, aby była bardziej dostępna dla organizmu. [7]

W jednym badaniu uczestnikom z łagodnymi zaburzeniami erekcji podawano 1500 mg L-cytruliny dziennie. Badani mężczyźni zgłaszali silniejsze erekcje, a naukowcy odkryli, że jest to bezpieczne i dobrze tolerowane przez uczestników badania. [8]

Chociaż te odkrycia są obiecujące, ważne jest, aby zauważyć, że wiele badań dotyczących zarówno L-argininy, jak i L-cytruliny w przypadku zaburzeń erekcji ma charakter wstępny. Wyniki mogą nie być prawdziwe w większej populacji.

L-arginina na potencję jako terapia skojarzona

Niektóre badania wykazały, że L-arginina może być bardziej skuteczna w połączeniu z innymi metodami leczenia zaburzeń erekcji, które omówimy poniżej.

L-arginina i tadalafil

Aby doszło do erekcji, w organizmie musi współdziałać wiele rzeczy.

Dużym z nich jest właściwe rozluźnienie mięśni gładkich w tak zwanym ciele jamistym.

Są to gąbczaste rurki tkanki w penisie, które wypełniają się krwią.

Ten proces nie może się odbyć bez wystarczającej ilości tlenku azotu, w którym może pomóc L-arginina.

Połączenie L-argininy i leków na receptę na zaburzenia erekcji może pomóc w zwiększeniu skuteczności leków w organizmie.

Jedno z badań wykazało, że mężczyźni otrzymujący tadalafil i L-argininę mieli lepsze wyniki i byli bardziej zadowoleni z wyników niż ci, którym podano jedno z tych leków samodzielnie. Najskuteczniejsza była dawka 5 mg tadalafilu w połączeniu z 2500 mg L-argininy. [9]

L-arginina i piknogenol

Pycnogenol, ekstrakt z kory francuskiej sosny morskiej, może również zwiększać poziom tlenku azotu w organizmie.

Jedno małe badanie wykazało, że po miesiącu leczenia kombinacją L-argininy i piknogenolu tylko 5% uczestników badania doświadczyło lepszych erekcji, ale po trzech miesiącach leczenia prawie 93% mężczyzn mogło doświadczyć normalnej erekcji. [10]

Chociaż mogą to być obiecujące wyniki, badanie było niewielkie, a National Institutes of Health (NIH) stwierdza, że ​​nie ma jeszcze wystarczających dowodów, aby stwierdzić, czy piknogenol jest naprawdę skuteczny w leczeniu zaburzeń erekcji, czy też nie. [11]

Jeśli już przyjmujesz leki na receptę i rozważasz dodanie L-argininy do swojego schematu, najpierw omów połączenie z lekarzem, aby upewnić się, że jest bezpieczne.

Gdzie znaleźć najlepszą l-argininę na potencję?

Proszek i kapsułki L-argininy są łatwo dostępne w Internecie i sklepach ze zdrową żywnością.

Ponieważ aminokwas jest uważany za suplement diety i nie jest w żaden sposób regulowany, ważne jest, aby kupować go od zaufanej firmy.

Na przykład niektóre produkty z L-argininą na rynku podniosły poziom testosteronu, ale nie ma na to jeszcze dowodów naukowych.

Może również zająć trochę czasu i różne dawki, żeby sprawdzić, czy suplementy L-argininy będą działać na Tobie.

Jeśli masz obawy dotyczące swoich funkcji seksualnych lub sprawności seksualnej, najlepiej porozmawiać z lekarzem przed samodzielnym wypróbowaniem jakichkolwiek suplementów.

Wspólnie możecie pracować nad określeniem najlepszego dla siebie podejścia do leczenia.

Autorem wpisu jest Wojciech Nadolny

Jestem psychoterapeutą i certyfikowanym seksuologiem klinicznym, a także założycielem portalu seksuologradzi.pl, który zrzesza doświadczonych seksuologów z ogromną wiedzą. Ukończyłem Uniwersytet Warszawski, ale moja edukacja na tym się nie skończyła. Dzięki ciężkiej pracy zdobyłem między innymi Certyfikat Superwizora Psychoterapii Zaburzeń Seksualnych oraz Certyfikat Seksuologa Klinicznego. Na mojej ścieżce pomogłem niezliczonej liczbie par w uporaniu się największymi problemami ze sfery seksualnej. Dzisiaj dzięki zdobytej wiedzy mogę współtworzyć ten serwis i dzielić się wiedzą całkowicie za darmo. Oprócz przekazywania fachowej wiedzy, moim celem jest propagowanie otwartego podejścia do problemów seksualnych, których nie warto kryć w sobie. Poza pracą jestem spełnionym mężem, ojcem, a także dziadkiem. Wolny czas spędzam z rodziną oraz w zaciszu własnego ogrodu.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *